Nova als co-coach

Wanneer behandeling niet direct nodig is of dat wellicht (nog) een te grote stap is maar er bijvoorbeeld wel een enkelvoudige hulpvraag is, dan is een coaching traject met Nova wellicht iets voor jou of jullie kind.
Het doel van het inzetten van een hond tijdens de begeleiding is dat kinderen hun eigen mogelijkheden (her)ontdekken om hun problemen te overwinnen. We bedenken passende opdrachten en oefeningen die je vervolgens samen uitvoert met Nova.
Deze manier van begeleiding/coaching is een ervaringsgerichte manier van werken. Weinig praten en veel doen!

Nova en ik zouden je kunnen helpen wanneer je kind;
– behoefte heeft aan ontspanning
– succeservaringen wil opdoen
– zijn of haar sociale vaardigheden wil vergroten
– wil oefenen in interactievaardigheden
– leesbegeleiding

Leesbegeleiding

Leren lezen is een van de belangrijkste onderdelen van het onderwijsproject.
Toch is leren lezen niet voor alle kinderen vanzelfsprekend en gemakkelijk.
Vooral het hardop voorlezen kan bij leesproblemen voor angst en schaamte zorgen.

De inzet van een leeshond is nog niet alledaags, maar wel effectief.
Als een kind met leesproblemen voorleest aan een hond, dan biedt de hond ondersteuning in dit proces van leren lezen.

De hond bevordert het zelfvertrouwen tijdens de voorleessessies, omdat hij niet oordeelt of veroordeelt, geen commentaar geeft, niet steeds corrigeert en het kind zelf het leestempo laat bepalen. Het voorlezen wordt hiermee luchtiger en ontspannen gemaakt en het haalt de druk bij het kind weg tijdens het voorlezen.

Een leeshond gaat lekker naast het kind op de grond liggen en luistert naar het kind dat uit een boekje voorleest. De lengte van een voorleessessie is afhankelijk van de belastbaarheid en interesse van het kind en duurt over het algemeen niet langer dan 15-20 minuten per keer.